Ups! Baby! Co po obronie?? Bot do tibi 4.14 Home Again Repetytorium z biologii karnawał już trwa 1x14 "Zip, Zip, Zip" Obóz w Czechach |
Ups! Baby!B³ogos³awiona Noc MewlidW s³owniku Mewlid znaczy: 1. przyj¶cie na ¶wiat, miejsce i czas narodzin, 2. utwór opisuj±cy narodziny, Mirad¿ i ¿ycie Proroka Muhammeda (sallallahu alejhi we sellem). Noce Kandil to b³ogos³awione noce, które zosta³y obdarzone wartoscia przez islam. Mevlid Kandili, to b³ogos³awiona noc pomiedzy 11 a 12 dniem miesiaca Rebiul-ewwel. Znaczenie dnia i nocy Mewlid jest bardzo wielkie. “Czytaæ, recytowaæ mewlid to znaczy: opowiadaæ o narodzinach Resulullaha, Jego ¿yciu i Mirad¿; o Nim pamiêtaæ, Jego wychwalaæ”. (Ibni Had¿er Hejtemi) “Kto obdarzy³ warto¶ci± mewlid o naszym Proroku, ten obdarzy³ warto¶ci± Islam”. (Hz. Omer) “Ma siê nadziejê, ¿e umrze z wiar± ten, kto obdarzaj±c warto¶ci± mewlid Proroka, sta³ siê powodem jego czytania”. (Hz. Ali) “Z miejsca, gdzie siê czyta mewlid, odejd± nieszczê¶cia i zmartwienia”. (Mewlana D¿elaleddin Rumi) Wszystkim ludziom na ¶wiecie zes³any jako ostatni z proroków i najwy¿szy stopniem Prorok Muhammed alejhisselam przyszed³ na ¶wiat 20 kwietnia 571 roku, w poniedzia³ek blisko ranka 12. nocy miesi±ca Rebiul-ewwel w Mekce. Ka¿dego proroka wspólnota robi³a ¶wiêto z dnia urodzin swojego proroka. Ten dzien jest wiêc ¶wiêtem muzu³manów, dniem rado¶ci i zadowolenia. Muzu³manie na ca³ym ¶wiecie ka¿dego roku ¶wiêtuj± tê noc jako Mewlid Kandil, czytaj±c utwory na temat Mewlid, pamiêtaj± o swoim Proroku. Tej nocy, ¿eby zyskaæ ³askê Allaha i okazaæ dziêkczynno¶æ za tê noc, dobrze jest wypowiadaæ du¿o salawat szerif, czytaæ utwory na temat Mewlid, zrobiæ poczêstunek, sprawiæ rado¶æ innym. Tak, jak i w inne b³ogos³awione noce i dnie, dzisiaj te¿ czyta siê ¦wiêty Koran, robi zaleg³e salaty, daje siê ja³mu¿nê, modli siê i prosi Allaha o wybaczenie i przyjêcie modlitw. Gdy Resulullah przyszed³ na ¶wiat, to Jego wujek Ebu Leheb ucieszy³ siê z radosnej nowiny, któr± przynios³a mu jego niewolnica Suwejbe, mówi±c: „Twojemu bratu Abdullahowi urodzi³ siê syn.” Powiedzia³ jej, ¿e pod warunkiem karmienia Go uwolni j±. Z tego wzglêdu Ebu Lehebowi w ka¿d± noc Mewlid mêki trochê ³agodniej±. Z tego rozumie siê te¿, ¿e muzu³manie ciesz±cy siê w Noc Mewlid, darz±cy warto¶ci± tê noc, zyskaj± bardzo du¿o sewab (zas³ug,za które zostanie siê wynagrodzonym w ¿yciu po ¶mierci). Hafiz Muhammed ibni D¿ezeri Szafii powiedzia³: „Gdy zobaczy³em Ebu Leheba w ¶nie, to spyta³em siê go, w jakim jest stanie. Odpowiedzia³, ¿e cierpi w ¿yciu grobowym. Jednak ka¿dego roku, w nocy dwunastego dnia miesi±cu Rebiul-ewwel jego cierpienia ³agodniej±. Tej nocy, gdy przyszed³ na ¶wiat Muhammed (alejhisselam), radosn± nowinê da³a mu niewolnica o imieniu Suwejbe. On za¶ z rado¶ci j± uwolni³ i nakaza³ jej, ¿eby by³a mu mleczn± matk±. W³a¶nie z tego wzglêdu tej nocy jego cierpienia ³agodniej±.” Je¶li takiemu okrutnemu niewierz±cemu jak Ebu Leheb mêki ³agodniej±, to Allahu teala wprowadzi wierz±cego ze wspólnoty Tego Wielkiego Proroka do Raju, je¶li cieszy siê z nocy, w której siê On urodzi³, wydaje swój maj±tek w prawid³owych miejscach, zrobi poczêstunek i w ten sposób oka¿e swoj± mi³o¶æ do Proroka. (M.Nasihat) „Tej nocy ciesz±cy siê z powodu narodzin Proroka zostan± wybaczeni.” (Muhammed Rebhami) Resulullah (sallallahu alejhi we sellem) w noce Mewlid dawa³ poczêstunek Eshabowi (Swoim przyjacio³om), opowiada³ im o Swoim przyj¶ciu na ¶wiat i o Swoim dzieciñstwie. Hazrat Ebu Bekr bêd±c kalifem, te¿ zbiera³ Eshab i opowiada³ o nadzwyczajnych stanach, które zasz³y, gdy narodzi³ siê Resulullah. Tej nocy czytaæ, s³uchaæ i nauczyæ siê o stanach i cudach, które zasz³y w czasie narodzin naszego Proroka (alejhisselam), jest wielkim sewab. Nie ma przeszkody, ¿eby po¶ciæ tego dnia lub nastêpnego. A nawet dobrze jest i zyska siê za to sewab. Kto wyda jeden dirhem na czytanie pism na temat Mewlid Proroka Muhammeda (sallallahu alejhi we sellem), bêdzie mi koleg± w Raju. (Hz. Ebu Bekir) Kto obdarzy³ warto¶ci± Mewlid Proroka, ten obdarzy³ warto¶ci± Islam. (Hz. Omer) Ma siê nadziejê, ¿e umrze z wiar± ten, kto obdarzaj±c warto¶ci± Mewlid Proroka, sta³ siê powodem jego (dziela poetyckiego zw. mewlid) czytania. (Hz. Ali) Uczeni islamscy obdarzyli wielkim znaczeniem tê noc. Mewlana D¿elaleddin Rumi powiedzia³: „Z miejsca, gdzie siê czyta mewlid, odejd± nieszczê¶cia i zmartwienia.” Noc Mewlid po Nocy Kadr jest najwarto¶ciowsz± noc±. A nawet s± uczeni, którzy powiedzieli, ¿e Noc Mewlid jest warto¶ciowsza od nocy Kadr. W ksi±¿kach El-mukni, el-miyar i Tenvir-ül-kulub jest powiadomione, ¿e Noc Mewlid jest warto¶ciowsza od Nocy Kadr. (Ed-dürer-ül-mesun) Zgodnie ze ¶wiêtym hadisem: „Je¶li Allahu teala obdarzy kogo¶ sztuk± mówienia i pisania, to niech on wychwala Resulallaha i oczernia Jego wrogów” od wieków by³y pisane i czytane ksi±¿ki mewlid. Istniej± ró¿ne kasydy wychwalaj±ce naszego Proroka (sallallahu alejhi we sellem). Znana jest i w Turcji zawsze czytana mewlid kasyda napisana w XV wieku przez Sulejmana Czelebi. Z tego wzglêdu, ¿e zosta³a ona napisana po czasach asr-y saadet, nie znaczy, ¿e jest to innowacja (bidat), poniewa¿ wychwalanie szlachetnego Proroka nale¿y do ibadet. Wychwalaj±ce kasydy, pisma mog± by¶ zawsze pisane. Czytaæ je te¿ nie jest bidat lecz sewab. Mewlid szerif czytaæ, recytowaæ, opowiadaæ o przyj¶ciu na ¶wiat szlachetnego Proroka, Jego mirad¿ i ¿ycie, Jego wspominaæ oznacza Jego wychwalanie. Ka¿dy muzu³manin powinien bardzo kochaæ szlachetnego Proroka. Taka jest te¿ potrzeba wiary. Bardzo kochanie Go jest oznak± dojrza³o¶ci muzu³manina. W ¶wiêtych hadisach jest powiadomione: „Nie jest muminem ten, kto mnie nie kocha bardziej od swoich rodziców, dzieci i wszystkich.” (Buhari) „Kochaj±cy co¶ bardzo, oczywi¶cie to co¶ bardzo wspomina.” (Dejlemi) (Kochaj±cy Resulallaha Jego te¿ czêsto wspomina) „Wspominaæ, przypominaæ Proroków nale¿y do ibadet.” (Dejlemi) (Ten ibadet wykonywaæ poprzez wypowiadanie wierszy jest jeszcze bardziej wp³ywowe. Poeci naszego Proroka recytowali w meczecie wiersze, które wychwala³y Resulallaha i przygnêbia³y niewierz±cych.) Bardzo podoba³y siê Mu wiersze jednego z nich, Hazrat Hassana bin Sabita. Resulullah (sallallahu alejhi we sellem) oznajmi³: „S³owa Hassana s± bardziej wp³ywowe ni¿ strza³y, które zadaj± rany .”(M.Nasihat) Na ten temat istniej± dwa ¶wiête hadisy: „Allahu teala wsmocni³ Hassana w sprawie wychwalania i bronienia Resulallaha poprzez Ruh-ul-kuds (D¿ebraila alejhisselam).” (Buhari) Szlachetny Prorok wypowiedzia³ dua za poetê, którego wiersz Mu siê spodoba³: „Niech on nie straci zêbów.” (Hakim) Na temat wierszy istnieje kilka takich ¶wiêtych hadis: „Wiersz jest takim s³owem, ¿e to, co jest piêkne, jest jeszcze piêkniejsze, a to, co jest brzydkie, jest jeszcze bardziej brzydkie.” (Buhari) „Jak s± fascynuj±ce s³owa, tak te¿ s± i m±dre wiersze.” (Ebu Dawud) „Oczywi¶cie niektóre wiersze s± jasn± m±dro¶ci±.” (Buhari) Wehhabi, bidat ehli nazywaj± muzu³manów wychwalaj±cych Resulallaha, oczekuj±cych od Niego orêdownictwa poganami tzn. przylepiaj± do nich etykietkê niewierz±cych, którzy czcz± bo¿ki. U nas w kraju (tj. w Turcji) z tego wzglêdu, ¿e nie mówi± o tym publicznie, nazywaj± mewlit bidat. Wychwalanie Resulullaha nie jest innowacj±, poniewa¿ Allahu teala sam Jego wychwala. W ¦wiêtym Koranie g³oszone jest (w tym znaczeniu): „My zes³ali¶my ciebie jako mi³osierdzie dla ¶wiatów.” (Enbija 107) „My zes³ali¶my ciebie do wszystkich ludzi jako g³osz±cego radosn± nowinê i ostrzegaj±cego.” (Sebe 28) „Dla ciebie jest niekoñcz±ce siê, nieskoñczone wynagrodzenie. Oczywi¶cie ty posiadasz najwy¿sz± etykê.” (Kalem 3-4) „Twój Rabbi tobie (du¿o darów) bêdzie dawa³, ty bêdziesz te¿ zadowolony!” (Duha 5) „Allah i anio³y wypowiadaj± Resulowi salewat, wierz±cy, wy te¿ wypowiadajcie salewat.” (Ahzab 56) Bardzo ³adnie jest, nale¿y do sewab czytanie mewlid, nie wprowadzaj±c do tego haram, bez mieszania siê kobiet i mê¿czyzn i bez instrumentów muzycznych; wypowiadanie salawat szerif, zrobienie poczêstunku, zrobienie dobrych uczynków, ¿eby zyska aprobatê Allaha. W ten sposób dokonuje siê dziêkczynno¶ci za tê noc. (Ni'met-ül kübrâ, Hadika, M.Nasihat) Uczeni islamscy napisali w ró¿nych jêzykach ksi±¿ki, w których powiadamiaj± o tym, ¿e czytanie mewlid jest warto¶ciowym ibadet. O dziesiêciu z nich jest napisane w Keºf-üz-zünun. Do znanych ksi±¿ek mewlid nale¿±: ksi±¿ka Ibni Had¿er-i Hijtemiego „En-Nimet-ül-kübra” i ksi±¿ka Imama Sujutiego „Erreddü ala men enkere kıraetel mevlid-in-Nebi.” Do ibadet nale¿y wychwalanie szlachetnego Resulallaha; powiedzenie, ¿e przewy¿sza On wszystkie stworzenia, wyliczanie wy¿szo¶ci danych Prorokowi przez Allahu teala i chcenie od Niego orêdownictwa. Wystêpowanie przeciwko temu jest straszn± ignorancj± i bardzo brzydkim uporem. Czy nie wystarczy jako dowód na to, ¿e powinno siê wychwalaæ, wspominaæ Resulallaha, 56.¶wiêty werset z Sury Ahzab: „Allah i anio³y wypowiadaj± Resulowi salewat; wierz±cy, wy te¿ wypowiadajcie mu salewat.” ? Uczeni islamscy g³osili: Zbieraæ siê w noc Mewlid, czytaæ mewlid kasydy, poczêstowaæ czym¶ s³odkim, robiæ dobre uczynki i w ten sposób dokonaæ dziêkczynno¶ci za t± noc nale¿y do piêknych uczynków. Prawid³owym muzu³manom prezentuj±c ubranie itp. okazuje siê szacunek tej nocy. Jest wielkim sewabem robienie tego, ¿eby zyskaæ ³askê Allaha. (Ibni Battal Maliki) W zgromadzeniu mewlid z zebranymi prawid³owymi muzu³manami wypowiadaæ salewat, nakarmiæ biednych jest zawsze dobrym uczynkiem. Jednak mieszanie do tego haram, jak instrumenty muzyczne, jest wielkim grzechem. (Allame Zahirüddin bin Cafer) W zgromadzeniach mewlid dawaæ ja³mu¿nê, prezenty, okazaæ rado¶æ i zadowolenie, czytaæ mewlid kasydê, nie wprowadzaj±c do niej haramu, jest wielkim sewabem. (Allame Nasirüddin) Nie wprowadzaj±c haramu, zbieraæ siê ze wspólnot± na mewlid jest mustehab (bardzo ³adnym czynem). (S.ibni Mace ºerhi) Czytaæ, recytowaæ mewlid to opowiadaæ Resulullaha narodziny, Jego ¿ycie i miracz, o Nim pamiêtaæ, Jego wychwalaæ. (Ibni Had¿er Hejtemi) Zalety dnia Mewlid s± takie jak zalety dnia Pi±tku. ¦wiête hadisy g³osz±, ¿e w Pi±tek mêki piekielne zostaj± wstrzymane. I tak jest te¿ w dniu Mewlid. Powinno siê okazaæ rado¶æ z powodu nocy Mewlid, dawaæ du¿o ja³mu¿ny, prezenty, pój¶æ na zaproszony poczêstunek. (Imam D¿elaluddin Abdurrahman bin Abdil Melik Kettani) W noc Mewlid dawanie ja³mu¿ny, poczêstowanie zebranych muzu³manów i s³uchanie tego, co jest dozwolone, dobrym muzu³manom sprezentowaæ ubranie jest okazaniem szacunku dla tej nocy. Robienie tego, by zyskaæ ³askê Allaha, jest dozwolone i du¿ym sewab. Nie musi byæ to koniecznie robione tylko dla biednych. Jednak sprawienie rado¶ci potrzebuj±cym jest jeszcze wiêkszym sewab. (Ibni Battal) Ka¿dego roku muzu³manie tej nocy ciesz± siê, robi± dobre uczynki i daj± ja³mu¿nê. Zbieraj± siê i czytaj± utwory na temat Mewlid. (Szemseddin Sehawi) Noc i dzieñ Mewlid posiada du¿o warto¶ci i zalet. Istnienie Resulullaha jest powodem uratowania siê tym, co Mu uwierzyli po Jego ¶mierci. Cieszenie siê z powodu Jego narodzin jest powodem zmniejszenia siê cierpieñ w D¿ehennem. Okazanie szacunku tej nocy, cieszenie siê jest powodem te¿ zyskania urodzaju w ca³ym roku. W tym roku, tj. 2012, Noc Mewlid przypadana noc z piatku, 3 lutego, na sobote, 4.lutego. Z tego wzgledu, ze dobrze jest poscic dzien przed ta noc± lub w dzien po tej nocy, ci, ktorzy chca poscic, poszcza w piatek i w sobote, poniewaz w sam tylko piatek lub w sama tylko sobote nie posci sie. Powinno sie unikac uroczystosci zwiazanych z Mewlid, w których uczesnicza kobiety razem z mezczynami. Jesli nie ma takich programow tylko dla kobiet i tylko dla mezczyzn, lepiej jest zostac samemu w domu i wykorzystac ten czas na czytaniu na temat religii, o naszym Proroku (sallallahu alejhi we sellem), robieniu ibadet. Wiekszym sewab jest zrobic malo ibadet,a prawidlowo, nie mieszajac do tego haram, niz robic duzo, popelniajac haram. Niech Allahu teala bedzie zadowolony z tych, ktorzy obdarzaja te noc wartoscia, przyjmie ich dua, a ich ibadet wynagrodzi wieloma sewab. amin |
||||
Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Ups! Baby! Design by SZABLONY.maniak.pl. | |||||