Ups! Baby!
Biblioteczka shipami i nie tylko...
egzamin z bibliotek cyfrowych
likwidacja naczynek
06x15 "The Killer in the Crosshairs"
Zasady spółdzielcze
Rozpoczęcie wakacji 2011
4x19 - "Pink Champagne on Ice"
2x18 The Age of Dissonance
 
Jake M. Johnson
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tlumiki.pev.pl

  • Ups! Baby!

    Drodzy Horumowicze!

    Na pewno wielu z was s³ysza³o o tej akcji. By³o niej g³o¶no w wieczornym wydaniu Wiadomo¶ci jaki¶ czas temu (chyba we wtorek 26 lutego br.). Akcjê poparli miêdzy innymi tacy ludzie jak:

    Profesor Jan Miodek

    Pan Jan Nowicki

    Pan Muniek Staszczyk

    I wielu innych.

    Pozwolê sobie przekleiæ ze strony, na której znajduje siê protest, list otwarty do Ministra Administracji i Cyfryzacji Micha³a Boniego w obronie bibliotek

    „Szanowny Panie Ministrze!

    Zwracamy siê do Pana Ministra z apelem o rezygnacjê z pomys³u zmiany statusu bibliotek szkolnych poprzez „stworzenie mo¿liwo¶ci wykonywania zadañ biblioteki szkolnej przez bibliotekê publiczn±”. Umieszczenie takiego za³o¿enia w projekcie ustawy o poprawie warunków ¶wiadczenia us³ug przez jednostki samorz±du terytorialnego stworzy przyzwolenie prawne na masow± likwidacjê bibliotek szkolnych. Prosimy o podjêcie rzeczywistych starañ o edukacjê czytelnicz± i informacyjn± m³odego pokolenia.

    - To ewidentna próba poszukiwania iluzorycznych oszczêdno¶ci i przejaw my¶lenia z perspektyw± siêgaj±c± jedynie do koñca „rocznego bud¿etu”.

    - To pog³êbianie fatalnych wska¼ników czytelnictwa (ponad po³owa doros³ych Polaków nie czyta ksi±¿ek).

    - To przejaw ca³kowitej nieznajomo¶ci nowoczesnych trendów w edukacji.

    - To wyraz urzêdniczej niefrasobliwo¶ci i przyk³ad przeprowadzania testów na „¿ywym organizmie” – uczniach.

    - To wyraz nieznajomo¶ci misji biblioteki szkolnej i sprowadzanie jej funkcji wy³±cznie do wypo¿yczania ksi±¿ek.

    - To utrudnianie spe³niania wa¿nej roli spo³ecznej przez biblioteki publiczne.

    Edukacja jest jednym z obszarów finansowanych przez pañstwo, w których pochopnych oszczêdno¶ci wprowadzaæ nie mo¿na, bo na pewno siê one nie op³ac±. Takie bêd± Rzeczypospolite, jakie ich m³odzie¿y chowanie.

    Obowi±zek szkolny dotyczy wszystkich. Nie zabierajmy uczniom równych szans poprzez likwidowanie bibliotek szkolnych. Nie pozbawiajmy ich ksi±¿ek oraz umiejêtno¶ci w³a¶ciwego wykorzystywania wspó³czesnych ¼róde³ informacji. Pozwoli im to w przysz³o¶ci na korzystanie bez kompleksów m.in. z piêknych bibliotek uniwersyteckich.

    Wska¼niki czytelnictwa w Polsce s± zatrwa¿aj±ce. Instytucje pañstwowe i organizacje spo³eczne prze¶cigaj± siê w inicjowaniu programów zachêcaj±cych do czytania. Staraj± siê wspieraæ system edukacji. Nie mo¿emy zatem pozwoliæ na wprowadzenie krótkowzrocznych ograniczeñ dostêpu dzieci do ksi±¿ek, do tradycyjnych i cyfrowych ¼róde³ wiedzy.

    Szanowny Panie Ministrze, planuje Pan umo¿liwienie likwidowania bibliotek, okre¶laj±c to ³±czeniem „dla dobra spo³ecznego”. Warto zwróciæ uwagê, ¿e w wyniku po³±czenia kilku bibliotek pozostaje tylko jedna z nich. Zawsze skutkiem bêdzie utrudnienie dostêpu dla dotychczasowych u¿ytkowników. Biblioteka szkolna znajduj±ca siê poza terenem szko³y przestaje byæ bibliotek± szkoln±, nawet je¶li posiada³yby tak± nazwê. Równie¿ bibliotek± szkoln± nie zostaje automatycznie biblioteka publiczna przez samo umieszczenie jej w budynku szko³y.

    Po³±czenie biblioteki szkolnej z bibliotek± publiczn± uniemo¿liwia prawid³owe funkcjonowanie obydwu. Wspólny dla nich jest jedynie pierwszy cz³on nazwy. Biblioteki publiczne to bardzo wa¿ne lokalne o¶rodki krzewienia kultury i stymulowania czytelnictwa. Do realizacji tych celów dostosowuj± one zbiory, metody pracy, przygotowuj± bibliotekarzy.

    Natomiast biblioteki szkolne s± przede wszystkim wspó³odpowiedzialne za osi±gane efekty kszta³cenia i doskonalenie umiejêtno¶ci uczenia siê. Nauczyciele bibliotekarze prowadz± zajêcia bezpo¶rednio z uczniami, przygotowuj± ich do poruszania siê w ¶wiecie literatury, kultury i informacji. Tylko ¶cis³a wspó³praca nauczycieli bibliotekarzy z gronem pedagogicznym szko³y, znajomo¶æ uczniów i ich problemów pozwala skutecznie wyrównywaæ szanse, zapewniæ bezpieczeñstwo, promowaæ kreatywno¶æ i tworzyæ edukacyjn± warto¶æ dodan±.

    Biblioteka szkolna jest tzw. bibliotek± pierwszego kontaktu. Jedyn±, do której uczeñ nie musi siê zapisywaæ (staj±c siê uczniem, zostaje czytelnikiem) i do której nie musi specjalnie chodziæ (ma j± na co dzieñ w szkole). Dziêki temu biblioteka szkolna odgrywa wa¿n± rolê w edukacji czytelniczej dzieci. To biblioteka szkolna rozwija, a czêsto inicjuje potrzebê siêgania po ksi±¿ki, decyduj±c tym samym o czytelnictwie spo³eczeñstwa w pó¼niejszych latach.

    Jedn± z podstawowych funkcji biblioteki szkolnej jest wyrównywanie szans edukacyjnych. Nie ka¿dy rodzic bêdzie mia³ czas i nie ka¿dy (niestety) bêdzie czu³ potrzebê chodzenia z dzieckiem do biblioteki publicznej. Oznacza to uzale¿nienie edukacji czytelniczej wy³±cznie od determinacji rodziców (ponad po³owa doros³ych Polaków nie czyta ksi±¿ek). Najm³odsi uczniowie nie pójd± sami do biblioteki publicznej, natomiast do szkolnej mog± przyj¶æ na ka¿dej przerwie. Trudno wyobraziæ sobie sytuacjê, ¿e spotykaj± tam doros³ych u¿ytkowników dostêpnej dla ka¿dego biblioteki publicznej.

    Od r. 2008 obowi±zuje nowa podstawa programowa kszta³cenia ogólnego. Zapisano w niej rolê biblioteki szkolnej w procesie edukacji, okre¶lono funkcje nauczyciela bibliotekarza, zawarto zalecenie wspó³pracy wszystkich nauczycieli w korzystaniu z bibliotek, pe³ni±cych funkcje szkolnych o¶rodków informacji. Obecnie nowa podstawa programowa wchodzi do pierwszych klas szkó³ ponadgimnazjalnych. Czy ju¿ min±³ czas, by stwierdziæ, ¿e niepotrzebnie?

    Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, zamiast umo¿liwiaæ likwidacjê bibliotek szkolnych, powinno szukaæ mo¿liwo¶ci finansowych s³u¿±cych dalszemu przystosowywaniu ich do wyzwañ wspó³czesno¶ci. Projekt MAiC traktujemy jako próbê za³atwiania iluzorycznych oszczêdno¶ci kosztem kluczowej sprawy spo³ecznej.

    Szanowny Panie Ministrze, skupmy siê na potrzebach wspó³czesnego ¶wiata i cywilizacyjnych szansach przysz³ych pokoleñ Polaków. Zamiast niszczyæ, budujmy, wykorzystuj±c istniej±cy potencja³. Tak jak nie mo¿e istnieæ dobry uniwersytet bez dobrej biblioteki uniwersyteckiej, tak bez dobrej biblioteki nie mo¿e istnieæ dobra szko³a. Liczymy, ¿e jako Minister Administracji i Cyfryzacji nie dopu¶ci Pan do likwidacji ¿adnej biblioteki szkolnej w obecnym rozumieniu prawnym.”

    - list otwarty z www.stoplikwidacjibibliotek.pl

    Podpisów zebra³o siê ju¿ ponad 35 tysiêcy, a liczba ta wci±¿ ro¶nie. Podpiszmy siê i nie pozwólmy zamkn±æ bibliotek szkolnych – w koñcu nawet w sejmie jest biblioteka.

    Ksenia Duchowlow (z b³ogos³awieñstwem Richei117)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • niuniapeja.xlx.pl
  • 
    Wszelkie Prawa Zastrzeżone! Ups! Baby! Design by SZABLONY.maniak.pl.